8.07.2016, piątek, godz. 19.30 kościół pw. św. Józefa w Świdnicy

Zapraszamy Państwa na Koncert Kameralny Festiwalu Schlaga – duet – Lilianna Zalesińska – mezzosopran i Zuzanna Bator – organy.

W programie muzyka Bacha, Regera, Dvoraka, Moniuszki.
Wstęp wolny.
Serdecznie zapraszamy!!

8.07.2016, piątek, godz. 19.30 kościół pw. św. Józefa w Świdnicy

Lilianna Zalesińska -mezzosopran

interpretatorka pieśni, muzyki współczesnej, chętnie występująca także w przedstawieniach operowych. Jest laureatką polskich i zagranicznych konkursów wokalnych, w tym I. nagrody (2011) w Międzynarodowym Konkursie Pieśniarskim w Kolonii (z pianistą Piotrem Szymanowiczem). Jeden z jej recitali w Niemczech odbył się pod patronatem światowej sławy śpiewaka Dietricha Fischer-Dieskau. Brała udział w licznych festiwalach (m. in. Łódź Czterech Kultur, który otwierała z pianistą Maciejem Grzybowskim, 50. Jubileuszowy Festiwal w Łańcucie, Forum Musicum, Festiwal im. A. Didura w Polsce, Festiwal Rossiniowski, Max Reger Tage w Niemczech, Les Heures Romantiques we Francji, International Izmir Festival w Turcji, Festiwal św. Krzysztofa na Litwie) i wydarzeniach muzycznych (m. in. na zaproszenie Uniwersytetu Bosforskiego w Stambule, podczas Dni Polskich w Wiedniu, w Salonie Polskim w Pradze, na otwarciu Akademii Kameralistyki we Francji, z okazji Święta Niepodległości w Helsinkach, z tzw. lecture performance z pianistą Tomaszem Koniecznym w Brukseli i w siedzibie NOSPR w Katowicach).
Brała udział w koncertach z okazji Roku Haydna we Francji, Roku Chopina, Roku Mahlera w Polsce (m. in. w rzadko wystawianej symfonii „Zmartwychwstanie” pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego), Roku Wagnera – recital w Berlinie. Jej wiedeński recital zamykał Rok Lutosławskiego w Austrii. Śpiewała także recital na zaproszenie Węgierskiego Instytutu Kultury w Warszawie poświęcony twórczości Béli Bartóka. W 2014r. z okazji Roku Panufnika prezentowała jego utwory wokalne w Polsce i Finlandii, gdzie również za aprobatą kompozytorki, jako pierwsza w tym kraju, wykonała utwory Roxanny Panufnik. Wystąpiła z recitalem w dniu setnych urodzin Sir Andrzeja Panufnika w obecności Lady Camilli Panufnik.
Śpiewaczka wielokrotnie brała udział w festiwalach organowych, jak Festiwal w Leżajsku, Festiwal Bachowski (Warszawa, Łowicz), Olsztyńskie Koncerty Organowe, L’Arte Organica (Nowy Sącz), Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej (Poznań).


Artystka brała udział w wystawieniach wielu utworów współczesnych, w tym światowych prapremierach, m. i.n. podczas Festival für junge zeitgenössische Musik, Komponistinnen Marathon, Jeunesse Österreich, organizowanych przez ISCM na tak prestiżowych scenach jak Konzerthaus, czy Haus der Musik w Wiedniu. Dwukrotnie wystąpiła w koncercie inaugurującym festiwal Warszawska Jesień – z NOSPR i Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Pierre-André Valade i Pascala Rophé Została też zaproszona do udziału w Festiwalu SIMN w Bukareszcie, gdzie wystąpiła z recitalem w cyklu „Prestigious Guest”. Wystąpiła także z recitalem podczas Poznańskiej Wiosny Muzycznej oraz kilkakrotnie podczas sesji Musica Moderna.. Prapremierowe wykonania swoich utworów powierzali jej kompozytorzy polscy, chińscy, belgijscy, rumuńscy, litewscy. Utwory dla Lilianny Zalesińskiej skomponowali m.in. Alicja Gronau, Olga Hans, Monika Kędziora, Artur Zagajewski i chiński kompozytor Dai Bo.
Lilianna Zalesińska debiutowała na scenie operowej w Operze Kameralnej w Rheinsberg (Niemcy), dzięki wygranej w konkursie wokalnym. Wystąpiła tam w pierwszym niemieckojęzycznym wystawieniu opery G.F. Haendla „Ottone” u wybitnego reżysera Harrego Kupfera, w przedstawieniu uznanym za wydarzenie artystyczne sezonu. Pokłosiem tego występu było zaproszenie śpiewaczki do wykonania partii tytułowej w pierwszym od 1827 r. wystawieniu opery belcanto G. Balducciego „Boabdil- Re di Granata” (Bad Wildbad, Niemcy). Warto wymienić bożonarodzeniowy cykl przedstawień opery „Jaś i Małgosia” E. Humperdincka w Wiedniu, w których zaprezentowała się w dwóch rolach – Matki i Czarownicy, jak również zaproszenie jej przez Neue Oper w Wiedniu do opery „Schlafes Bruder” Herberta Willi. W maju tego roku wystąpiła w bardzo dobrze przyjętej premierze opery Benjamina Brittena „The Turn of the Screw” Benjamina Brittena w Operze na Zamku w Szczecinie.
Lilianna Zalesińska ukończyła z bardzo dobrym wynikiem historię sztuki w Uniwersytecie Warszawskim, następnie z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi (2006) oraz studia podyplomowe w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, uzyskując dyplom z jednogłośnym wyróżnieniem (2008). W zakresie wykonawstwa pieśni kształciła się również w Konserwatorium Królewskim w Brukseli u Udo Reinemanna.
Otrzymała stypendia artystyczne Ministra Kultury RP, Rządu Włoskiego i znanej szwajcarskiej fundacji Dr. Roberta i Liny Thyll-Dürr promującej muzyczne talenty.

Zuzanna Bator – organy

Urodziła się 13.09.1986 roku. Jest absolwentką Liceum Muzycznego we Wrocławiu (klasa organów prof. Klemensa Kamińskiego), Akademii Muzycznej w Katowicach (klasa organów prof. Juliana Gembalskiego) i Staatliche Musikhochschule w Stuttgarcie (klasa organów prof. Bernharda Haasa). Jako stypendystka programu „Socrates – Erasmus” studiowała na tej uczelni przez rok w klasie prof. Jona Laukvika. Ma na swoim koncie nagrody na ogólnopolskich konkursach organowych: I nagroda w 2004 roku we Wrocławiu, II nagroda w 2008 roku w Krakowie, dwa wyróżnienia w Poznaniu w 2008 roku. Jest również półfinalistką Międzynarodowego Konkursu Organowego w 2007 roku w Brnie. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich Guy Boveta, Lorenzo Ghielmiego, Pietera van Dijka i Daniela Rotha. Koncertowała m.in. na Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku, w ramach Festiwalu Bachowskiego w Kościele Pokoju w Świdnicy i XXXIV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2011 w Bazylice Mariackiej, a także Musik zur Marktzeit w Heilbronn oraz Orgelkonzert am Sonntagnachmittag w Stuttgarcie. Brała udział w międzynarodowym festiwalu Juniores Priores Organorium Seinensis w latach 2008–2011 w Sejnach i na Litwie. Jest stypendystką ministra Kultury i niemieckiej fundacji KAAD. Od pięciu lat mieszka w Świdnicy, gdzie razem z mężem prowadzi Fundację Wspierania Kultury Muzycznej Chorda Auxit. Jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga, który odbywa się od pięciu lat w Świdnicy. Występują na nim tak znakomici organiści jak Lorenzo Ghielmi czy Bernhard Haas. Jako koncertująca organistka szczególnie chętnie wykonuje muzykę XX wieku. Jest szczęśliwą mamą trzyletniego Bernarda i rocznego Leonarda.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *